Logo Anatomie1

streep Buitenaanzivht Anatomie2
        Anatomie3

Centrum voor Claudicatio Trainingstherapie

Claudicatio Intermittens is een ziekte waarbij, door afzetting van vet en verharding of verkalking van de slagaders in de benen, onvoldoende aanvoer van zuurstofrijk bloed naar de beenspieren ontstaat. De klachten openbaren zich vooral bij fysieke inspanning, wanneer de benen extra zuurstof nodig hebben, die door de vernauwing in de bloedvaten de benen niet kan bereiken. Hierdoor ontstaan klachten zoals krampen in kuit of bovenbeen. In rusttoestand nemen de klachten dan weer af. In de volksmond wordt claudicatio intermittens ook wel 'etalagebenen' genoemd.

Symptomen van claudicatio

• pijn, kramp, vermoeidheid, gevoelloosheid en andere vervelende sensaties zoals een zwaar, klemmend gevoel in het been, optredend bij inspanning en verminderend als men even stilstaat. hoe zwaarder de inspanning hoe erger de pijn.
  • huidtemperatuur van een voet is duidelijk lager dan van de andere voet.
  • verdikte teennagels (vaak met schimmelinfectie) en vertraagde nagelgroei

Therapie
Door de pijn bent u geneigd minder te bewegen waardoor de klachten alleen maar verergeren. De fysiotherapeut helpt u om in beweging te blijven en de problemen door etalagebenen te verminderen in uw dagelijkse leven. Doordat lopen pijn gaat doen, gaan veel mensen met etalagebenen op een andere, geforceerde manier lopen. Dit is bedoeld om klachten te vermijden, maar kost veel energie en is op den duur juist hinderlijk. Looptraining onder begeleiding van de fysiotherapeut blijkt daarom heel effectief te zijn. Onder deskundige begeleiding leert u de coördinatie verbeteren en u kunt steeds verder lopen zonder pijn.
Heeft u problemen met specifieke vaardigheden zoals traplopen? Deze kunt u dan gericht trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut.

De fysiotherapeut leert u hoe u zelfstandig blijvend uw klachten onder controle kunt houden. Hiervoor heeft de fysiotherapeut, naast de behandeling, een activeringsprogramma. Dit stimuleert u om na afloop van de therapie te blijven bewegen en de gezonde leefgewoonten voort te zetten. En dat gaat makkelijker als u plezier heeft in de activiteiten en (eventueel) als u ze in groepsverband doet. De fysiotherapeut adviseert dan ook bewegingsactiviteiten die bij u passen.

Anatomie4